Nurse (3D) (80 min.) Købsfilm / Midget Entertainment
Anmeldt 29/9 2014, 22:11 af Torben Rølmer Bille

Den syge plejerske

Den syge plejerske

Hospitaler er velvalgt gysermateriale. Langt de fleste af os har et naturlig forbehold over for disse steder, for det er her at man samler folk der er syge (enten fysisk eller mentalt) eller ligefrem døende. For selv om plejepersonalet og lægerne naturligvis vil gøre alt for at forbedre din situation, så er det samtidig svært at ryste lugten af desinfektion og dårligdom af sig bagefter.

Den amerikanske gyser Nurse 3D, der desværre her bliver anmeldt i en regulær 2D version, benytter ikke så meget hospitalet som kilden til utryghed, men fokuserer derimod, som titlen antyder, sygeplejersken. I denne version en vampet, psykotisk New Yorker strippertype, der har gjort det til sit kald, at forføre og ikke mindst aflive alle de svinagtige mænd, der er deres koner utro. På mange måder minder filmens grundidé altså om noget vi har set før (eks. Tandlægen), idet filmen dels kører på publikums frygt og fobier knyttet til lægeverdenen, samtidig med at sex spiller en væsentlig rolle for at fortællingen kører af sporet.

Den afsporede sygeplejeske Abby har naturligvis et barndomstraume, der har sat alt dette i gang. Filmen er fortalt af hende og i filmens start oplever vi hvordan hun lægger sin kittel efter veloverstået arbejde, for så at bevidst klæde sig frækt på, så hun kan tage ud i New Yorks natteliv på jagt efter utro mænd, som hun kan forføre og dræbe. Selvfølgelig tænder hun især på deres død, hvilket endnu engang får den akademiske filmanmelder til at hive Sigmund Freud langsomt og sexet op af kavalergangen på den alt for stramme latexuniform. Sex og død, død og sex, partnere for evigt.

Selv i 2D er det ganske tydeligt hvilke scener i filmen, der er tiltænkt at imponere i 3D. Eksempelvis er det tydeligt at opleve i filmens start, hvor en af de mange utro mænd i filmen, bliver smidt ud fra et tag og efterfølgende spiddes spektakulært på et jerngitter. Effekten er der også i 2D, selv om den ser lidt vel computergenereret ud, men den ville sikkert vil tage sig endnu finere ud i 3D.

Filmen er dog ikke én lang række tableauer, hvor svinske mænd får hvad de fortjener, for der er faktisk også proppet hvad der kunne minde om en historie ind i filmen. Vores hævngerrige veninde har nemlig fået ansvaret for at oplære den unge sygeplejerske Danni, der står lige for at blive uddannet sygeplejeske. Under en vild bytur sammen, drikker Abby hende fuld, for efterfølgende at have sex med hende og naturligvis tage masser af billeder af seancen undervejs.

Danni har både knas i sit eget forhold og især i forholdet til sin far, som hun har taget i at være moderen utro, så disse forhold vil Abby naturligvis også søge at udbedre på hendes helt egen, håndfaste måde. Derfor opsøger hun faderen som er psykolog, for at fortælle om sin sexafhængighed og samtidig lægger Abby en plan for at få endegyldigt afsluttet Dannis forhold til kæresten.

Nurse 3D er en sleazy film, der ikke holder sig tilbage med at vise hverken rigelige mængder af nøgenhed eller udsplattede, blodige scener, og sender på den måde ens tanker tilbage til de glade firseres B-film. Man kan derfor godt glæde sig til filmens afslutning, hvor vores hovedperson virkelig får mulighed for at vise seerne hvor meget ravage en enkeltperson er i stand til at gøre på en større hospitalsstue.

Til gengæld så er der også noget sært dobbeltbundet ved filmen. For lige så forførende, beregnende og sexet vores hovedperson skildres, lige så gammeldags og misogynistisk et kvindesyn synes filmen også at lægge for dagen. Nuvel, Abby er helt klart kugleskør i bolden, men filmen synes også at skjule den irrationelle frygt som nogle mænd kan have overfor stærke kvinder. Det er lige før at den afstraffende kvinde i denne film vitterligt er udstyret med en vagina dentata, men slev den ”søde” pige i filmen Danni, skildres virkelig som en naiv gås, der ikke er i stand til at se hvordan omgivelserne manipulerer hende gang på gang.

Det er måske lidt for gammelmandsagtigt og distanceret at levere sådanne betragtninger over en film, som egentlig bare er lidt uskyldigt splatterpjat, og som blot skal opleves som underholdning, men det er altså også til dels berettiget. Det skal dog ikke forstås som om at undertegnede ikke havde det vildt hyggeligt i selskab med [k Nurse mens den for over skærmen, men man skal heller ikke forvente sig det helt store.

Det mest irriterende ved filmen er dog hverken dens kvindeforskrækkede undertoner, dens lidt vage plotstruktur eller for den sags skyld den manglende 3D, det er derimod Paz de la Huertas nærmest ikke eksisterende talent for skuespil. Hun ser ganske vist meget lækker ud både med og uden tøj på, men hendes evigt træge, hviskende stemmeføring og hendes insisteren på at knibe øjnene sammen hver gang hun ser på sine medspillere er altså til at blive voldsomt irriteret over. Det er ærgerligt at hun ikke er bedre, eller er i stand til at være mere varieret i sit spil, når det nu er hende, der er sat til at bære filmen frem.