X-Men: Days of Future Past (131 min.) Biografversion / 20th Century Fox
Anmeldt 2/6 2014, 20:59 af David Hygom Gregersen

X-Men: Days of Future Past

X-Men: Days of Future Past

Jeg tror endnu ikke, at jeg har set en dårlig anmeldelse af X-Men: Days of Future Past. Ej heller vil jeg biddrage med en sådan - for med et cast bestående af; Hugh Jackman, Ian Mckellen, Patrick Stewart, Michael Fassbender, James McAvoy og Jennifer Lawrence, har man opskriften på en af årets bedste film. I skrivende stund vil filmen runde 300 millioner indtjente dollars på verdensplan.

Kort fortalt handler filmen om, at karaktererne fra den oprindelige X-Men trilogi slår sig sammen med deres yngre selv fra X-Men: First Class i en episk kamp på tværs af to tidsperioder, hvor de skal ændre fortiden for at redde arternes overlevelse. Wolverine bliver valgt til at rejse tilbage i tiden. Det bliver startskuddet til et kapløb med tiden, hvor han skal hjælpe Charles Xavier med at genfinde håbet i hans liv og forhindre Dr. Bolivar Trask i at skabe sine dræber maskiner, sentinels.

Sammensætningen af de forskellige X-Men karakterer, er det som gør filmen seværdig. Kemien mellem dem er fantastisk, og det smitter af på filmen. Manuskriptet er velskrevet og plottet er et af de bedste, vi hidtil har set i X-Men-universet. Alt dette afspejler sig også i anmeldernes og biografgængernes opfattelse af filmen, som kun kan beskrives som en altovervældende positiv modtagelse. Sammenlangt gør det gode skuespil, det interessante plot og den gode dialog, at man er underholdt fra start til slut.

Denne seneste X-Men film viser, at superheltebølgen langt fra er overstået. Ligeledes viser det også et skifte i den måde, vi ser Hollywoodefterfølgerne på. Før i tiden var det uhørt, at der kom en efterfølger til en god blockbuster-film. Allerede inden disse film udkom, blev de dømt ude af biografpublikummet. I dag er det direkte modsat. Vi forventer, at der kommer en fire-fem-seks stykker i samme franchise. Vi er blevet forvænte, og det gør bestemt ingenting for alle vinder: Biografgængerene får nogle fede film med en god dybde, og selskaberne tjener deres penge.

Tradition med fortsættelserne ser ud til at fortsætte, for den næste X-Men-film (X-Men: Apocalypse), er allerede annonceret i 2016. Dette år ser ud til at blive endnu et superhelte år, for med Zack Snyders Superman vs. Batman og Anthony og Joe Russos Captain America 3, kommer vi i hvert fald ikke i mangel på superhelte. I mellemtiden kan vi jo glæde os over, at Joss Whedons The Avengers: Age of Ultron udkommer i 2015.