You & Me Forever (83 min.) Købsfilm / SF Film
Anmeldt 28/1 2013, 20:41 af Kim Toft Hansen

Forældrenes børn 2.0

Forældrenes børn 2.0

Kaspar Munk er ved at danne sig en profil som en af Danmarks mest interessante ungdomsfilmsinstruktører. Det, der gør Munk til en interessant fortæller, er det fokus, som han tør lægge på det, der rent faktisk rør på sig i de tidlige og mellemværende teenageår. Den spirende seksualitet og samværet med andre. Fra de to kortfilm ”En lille død” (2005) og ”Forsvunden” (2006) til spillefilmsdebuten Hold om mig (2010) har dette fokus været gennemløbende. Det gælder også hans seneste film You & Me Forever, der netop er udkommet på købsfilm. Det er Munks hidtil bedste film.

Filmen handler om de to teenagere Laura og Christine, der er bedsteveninder. De deler alt, indgår i hinandens liv, og træder vande det samme sted i livet: De er begge stadig jomfruer, men er ikke helt tilfredse med det. Det sidste skridt har de dog lidt svært ved at træffe. Men så får skoleklassen den nye pige Maria, der er meget mere fremadstormende, og Laura opdager hurtigt, at hun her kan få den inspiration, hun ikke får hos Christine. Det bliver til et koldt brud og et helt nyt liv sammen med Maria – med svigt, sex og latent homoseksualitet til følge.

Stilen er holdt i flotte billeder og varme farver, der står i skærende kontrast til den knugende fornemmelse, som langsomt og tiltagende indfinder sig undervejs. Tematisk formår filmen faktisk på den ene side at give troværdigt billede af en dansk ungdomskultur. Festerne er seje, pigerne flotte og drengene underlegent savlende. På den anden side er der dog ingen tvivl om, at dette billede – sideløbende – også lader en vis kritisk behandling ane af en kultur, der er ved at gå for langt. Det er faktisk ret vel eksekveret at balancere på grænsen mellem disse to niveauer.

I hovedrollen som Laura har Kaspar Munk igen valgt den fremadstormende ungdomsprofil Julie Brochorst Andersen, der også spillede den bærende rolle i Hold om mig. Hun er blevet to år ældre og to år bedre – og er faktisk nomineret til en Bodil for bedste kvindelige skuespillerinde. I rollen som Maria finder vi Frederikke Dahl Hansen, der udmærkede sig i Heidi Maria Faissts flotte ungdomsfilm Frit fald, mens Christine spilles af Emilie Claudine Kruse, som også var med i Hold om mig. Gennemgående er de tre bærende roller godt castet, velinstrueret og flot spillet af de tre piger.

Begge Kaspar Munks film er modige og troværdige. Film, der tør lægge fokus hos dem, det hele handler om. Helt uden en didaktisk taktstok, der forsøger belære de unge. En slags indbygget tese synes at være, at teenagere skal begå sine egne fejl – og gør det. Desværre bærer begge Munks spillefilm lidt det samme problem: Slutningerne bliver forceret og lidt forhastede lidt ud fra devisen om, at ’man’ vel ønsker sig en positiv udgang på problematikkerne. Det får de fleste teenagere da heldigvis også, men den tidsramme, som Munk levner til dette, er lidt uholdbar.

Kortfilmen ”Forsvunden”, der oplagt er inkluderet på dvd-udgivelsen af You & Me Forever, viser, at Munk formår antydningens kunst. Forbedringen, læren, der lurer underneden, men uden at folde den helt ud. Det kunne være interessant at få dette bearbejdet i spillefilmslængde. Alligevel er det tiltalende og befriende, at Munk – ligesom Faisst – lader fokus hvile hos karakteren selv. Og ikke hos en voksenkultur, der formentlig altid vil synes, at ungdommen nutildags går for langt. Ja, det gør de, men de har en bemærkelsesværdig evne til at overleve i kaos.