Gold of the Amazon Women (90 min.) Købsfilm / Another World Entertainment
Anmeldt 8/8 2012, 06:08 af Torben Rølmer Bille

Sært underholdende makværk

Sært underholdende makværk

Mark L. Lester er hvad man i Hollywood vist kalder en ”hack” – en person uden talent, der til trods lever af det, han er så dårlig til. Manden har instrueret 80’er perler som Commando og Showdown in Little Tokio men i 1979 instruerede han tv-filmen Gold of the Amazon Women, som i skrivende stund er blevet genudgivet på DVD fra Another World Entertainment.

Muligvis er det netop fordi, det er en tv-film, at Gold of the Amazon Women har en så ufattelig ringe billedkvalitet. Selv om den genudsendes på DVD, er det som om, man har indført et ganske slidt VHS bånd i afspilleren. Især slemt står det til i de scener, hvor der gives plads til at vise os nogle topløse amazonkrigere. Dette skyldes muligvis, at scenerne ikke har været vist så meget på TV, og derfor kun har overlevet takket være nogle gale videoentusiaster, der har villet gemme dem for eftertiden. Det ændrer dog ikke ved, at den dårlige billedkvalitet ligger langt, langt under den standard, vi ellers er blevet vant til, når AWE genudsender obskure, gamle film på DVD. I det mindste burde der sammen med skiven være en forklaring på denne ringe billedkvalitet.

Én ting er, at billedkvaliteten ikke lever op til en vis standard, men det er ikke kun den, der halter – for skuespillet, musikken, personinstruktionen, handlingen og dialogen er af en anden verden. Det skulle man jo mene ville betyde, at filmen ville falde til jorden med et fugtigt klask, men holder man af den type af film, der er så dårlige, at dette bliver en kvalitet i sig selv, så byder Gold of the Amazon Women på en lang række ufrivilligt lattervækkende sekvenser, der gør, at man ikke kan undgå at finde den bare lidt charmerende.

Det er en film, hvis plot er så utroværdigt, at man skulle tro, det var skrevet af en ordblind abe på speed. Vi starter i New York hvor muskelbøffen Tom Jensen vil hen og tage sig en drink i eventyrernes klub. Han snakker lidt med et par kollegaer og påstår, at der ikke er nogle steder tilbage i verden, som er uopdagede, da han kontaktes af en professor, som alle ellers troede var død. Tom og professoren taler på åben gade, mens vi ser to amazoner snige sig henover New Yorks hustage iført læderbikinier. Professoren hævder at have et kort over de legendariske syv gyldne byer, der ifølge legenden ligger gemt dybt inde i Amazonas, men inden de kan nå at tale mere, skydes professoren med to pile, og Tom jagter de to tøsebørn. Pigerne ender dog med at skyde hinanden med deres flitsbuer på klods hold, for amazonernes kodeks er hellere at dø, end at blive fanget, som det påstås i filmen.

Inden man kan nå at sige ”ussel b-film” er Tom og en krysteragtig pengemand på vej til Amazonas. De skal finde guldskatten inden narkobaronen Clarence Blasko (spillet uden den mindste smule indlevelse af Donald Pleasance) finder den. Det hævdes, at finder Blasko skatten som den første, vil han bruge den til at finansiere sin verdensomspændende narkovirksomhed, men selv om han har en helikopter, så synes hans håndlangere udelukkende at bestå af to forhenværende amazoner, der har byttet bue og pil ud med moderne håndvåben.

I junglen, som sine steder minder mest af alt om en botanisk have, sker der en masse ting, som ikke skal afsløres her, men de sker bare, fordi der sikkert skal ske noget i filmen, og ikke fordi det skal føre plottet ret mange steder hen. Der er klicheer, der endevendes til det lattervækkende, og rent produktionsmæssigt har tv-stationen, filmen er produceret til, ikke ville spytte mange dollars i kassen. Eksempelvis kan man uden at anstrenge sig bemærke, at den landsby, man ser stammen af amazonindianere bo i i filmens start, er 100% identisk med den, Amazonerne bor i senere hen. Man har end ikke gidet at flytte kameraet i det etablerende skud af lejren bare en anelse. Suk.

Gold of the Amazon Women giver dig plastikslanger, lummer dialog, fuldstændigt fjollede, ligegyldige scener koblet med dårligt klippet action. I en af glansscenerne ser vi en arrig Pleasance skyde sin revolver af. Han holder den ud igennem et meget lille vindue ved helikopterens passagersæde i håb om at ramme en Jeep i fart på jorden. Dobbelt-suk. Man kunne blive ved med at give eksempler på alt det, der ikke virker, så selv om Gold of the Amazon Women bestemt ikke kan klassificeres som nogen god film, så hører den alligevel til en af de meget sjældne film, der faktisk er eminent dårlig, at den bliver sjov. God fornøjelse derude!