Piranha 3DD (80 min.) Biografversion / UIP
Anmeldt 15/6 2012, 21:01 af Torben Rølmer Bille

Lort i slowmotion

Lort i slowmotion

Det er ikke rigtig en hemmelighed indenfor filmbranchen, men har man optaget en film, der viser sig at være meget kortere end man egentlig kan være bekendt, så er der flere ting man kan gøre. Eksempelvis kan man vælge at vise en masse fraklip under rulleteksterne, selv om disse fraklip ikke er særligt morsomme. Man kunne også vælge at vise stort set hele filmens klimaks i slowmotion, da vand der eksploderer og gummifisk der daler ned, naturligvis ser flot ud fra så mange vinkler som muligt. Endelig kunne man vælge at skyde scener som stort set alle er fuldstændigt overflødige, set i forhold til filmens undskyldning for en handling. Alle disse tricks benytter Piranha 3DD, i et forsøg på at narre tilskueren til at tro at han eller hun har betalt små hundrede kroner for 70 minutters film.

Der er sikkert allerede læsere, som tænker: ”hør nu her, det er bare fordi anmeldere skal mene at film med computergenererede fisk ikke kan være gode”, men sådan forholder det sig ikke - for undertegnede hørte til den mængde af filmfans, der holdt uendeligt meget af den skæve remake Piranha 3D og endda gav filmen en hel del rosende ord med på vejen.

Fortsættelsen af dette remake, er dog ren exploitation i ordets værst mulige forstand. Her er det nemlig publikum, der bliver udnyttet. Publikum, der som undertegnede, havde glædet sig til at se en fjollet, letbenet splatterfilm, der leverede varen mens popcornene blev kørt ind i en lind strøm. I stedet bliver tilskueren mentalt bagbundet og voldtaget analt! Der er ingen pæn måde at sige det på – Piranha 3DD er en ussel skodfilm. Det bedste ved den er, at den er færdig næsten før den begynder.

En enkelt formildende omstændighed skal være plads til, for filmen byder på den ubetinget dummeste replik hørt på film i nyere tid. Her kommer den i tekstform - (trommehvirvel): ”Josh just cut of his penis, because something came out of my vagina!”. Se, det er da en replik der fungerer, og som kunne havde været skæg, hvis da ikke alle i publikum, fem minutter tidligere, så dette ske. Kort sagt er den ”skægge” replik set i filmens kontekst aldeles overflødig.

Der er også de som har set traileren, der sikkert tænker, at det kan være sjovt at se ”The Hoff” på slap line, for han har fået lov til at fylde en del, men selv ikke Hasselhoffs ironiseren over sin egen selvfedhed kan redde denne undskyldning for underholdning. Christopher Lloyd gentager sammen med Ving Rhames sin rolle fra den første film, men selv ikke deres små roller kan retfærdiggøre den øjebæ som er Piranha 3DD.

Det er ligeledes en film der er håbløst i forhold til splattereffekter. For Alexandre Aja diskede ellers op med virkelig brutale scenerier i den første film. I den nye får tilskueren masser af rød frugtfarve der blandes i 3D klorvand, så man ikke kan se hvad der foregår. Det ser da fint ud, men der er kun meget få scener med reel gore, et element der burde være drivkraften i film af denne type.

Der er i grunden ikke megen grund til at spilde flere ord på Piranha 3DD, for det er ikke en film man bør se. Der er film, som er så dårlige, at de ligefrem bliver gode – film som man kun kan holde af fordi man kan se at filmmagerne virkelig har forsøgt at skabe noget stort, uden dog at magte det. Der er også film som på trods af store budgetter bliver ufrivilligt komiske, simpelthen fordi de ikke hænger sammen. Film der flopper så katastrofalt, at dette i sig selv bliver en fordel. Der er også film, der bevidst prøver at være dårlige, men som end ikke magter det – og det er netop sådan en film Piranha 3DD er. Det er bare en uhyggeligt trist film.

Spar lommepengene. Se traileren. Den er alligevel langt bedre end filmen og heldigvis er den også hurtigere overstået. Hvis denne franchise skal have en chance for at overleve, så glem alt om den mest afskyelige toer siden Highlander 2, og få i stedet Alexandre Aja med tilbage på vognen. Skaf et ordentligt budget, et morsomt manuskript og hyr flere effektfolk. Når alt kommer til alt så er det fedeste ved Piranha 3DD – som en anmelderkollega sagde – dens titel. Sig ikke I ikke blev advaret derude!