Nausicaä fra vindenes dal (117 min.) Købsfilm / Scanbox
Anmeldt 20/3 2012, 16:59 af Torben Rølmer Bille

I en verden af sporer og insekter

I en verden af sporer og insekter

Der er en mængde fællestræk, når man ser flere af den japanske mesteranimator Hayao Miyazakis film. Langt de fleste af dem har en kvindelig hovedperson, de byder på flotte flyvescener, har et broget karaktergalleri, der næsten altid også inkluderer en gammel kone, og endelig har mange af dem et økologisk budskab, der viser hvordan vi mennesker smadrer miljøet takket være vort snæversyn. Dette er også gældende for filmen Nausicaä fra vindenes dal som nu er kommet på dansk DVD.

Filmen havde oprindelig premiere i Japan i 1984 og når man vælger at udgiver en film, der har så tilpas mange år på bagen, kunne man måske forvente, at den ville virke forældet set i forhold til samtidens animerede fabler, men selv om filmen næsten er 30 år gammel, så virker dens historie og univers lige så friskt i dag som dengang da den havde premiere.

Selvfølgelig kan man godt se, at der indimellem blevet taget nogle genveje. Eksempelvis er der en del karakterer hvis store overskæg ryster når de taler og det er jo nemmere at få til at fungere end hvis man skulle animere deres mundbevægelser i detaljer. Der er også andre karakterer, som optræder i meget menneskefyldte scener, der nærmest ikke bevæger sig til forskel fra den karakter der eksempelvis taler eller er i fokus, men ting som disse er næppe noget seeren lægger mærke til undervejs, endsige irriteres over, for man fanges lynhurtigt af fortællingens forunderlige, dystopiske fremtidsverden og de fantasifulde figurer, som opholder sig i den.

Vi møder først den unge prinsesse Nausicaä, idet hun begiver sig dybt ind i giftsumpen på jagt efter sporer, dele fra døde insekter og andet brugbart organisk materiale. Det viser sig, at hun er en meget handlekraftig og intelligent ung dame, der samtidig er fabelagtig til at betjene sin enpersons flyvemaskine.

Nausicaä bor på slottet i Vindenes Dal, som er et af de allersidste steder på planeten, der endnu ikke er blevet forgiftet. For giftsumpen spreder sig overalt, efter menneskene har smadret deres planet med forurening. Forsøger man at brænde giftsumpen af så går de enorme insekterne, der bor i sumpen til angreb i samlet flok og decimerer alt på deres vej. Derfor er gode råd dyre, for overlevelsen er et mål i sig selv og selv om folkene i Vindenes Dal har overlevet i mange år nu, virker det som om de lever på lånt tid.

At man skal respektere naturen på dens egne præmisser ved Nausicaä og hendes nærmeste godt, men de andre rester af menneskeheden kæmper gensidigt om dominans og derfor forstyrres det harmoniske liv i Vindenes Dal brat da en krigerisk dronning fra et nærliggende kongedømme lander med hendes hær og krigsmaskiner. Dronningen har stjålet den sidste gigantkriger fra et andet rige, i håbet om at hvis man vækker denne kæmpe til live vil han måske kunne udslette giftsumpen og dens beboere én gang for alle.

Selv om denne beskrivelse måske lyder forholdsvis tåbelig i tekstform, så giver det alt samen fuldstændig mening når filmen først tager fart – for det der fungerer så godt ved Miyazakis film er, at man konstant begejstres over animatorernes hittepåsomhed og de mange visuelle stilblandinger man konfronteres med, samtidig med at den målgruppe som filmen egentlig er beregnet på – nemlig børnene – får serveret en god, og til tider lidt uhyggelig, historie om hvad der sker hvis man ikke samarbejder med hinanden og respekterer naturens umådelige kræfter.

Filmen om Nausicaä er virkelig flot og så har den på DVD fået danske stemmer, der unægtelig gør det meget nemmere for føromtalte målgruppe at følge med i handlingen, end hvis en forælder skulle læse undertekster. De der ikke har børn kan så glædes over at det også er muligt at vælge det originale japanske lydspor.

Filmen anbefales til børn over 11, men også langt yngre, lidt modige børn kan kigge med, så længe de har en voksen med, der ikke generes over at der bandes og svovles lidt undervejs. Selv så undertegnede filmen med begge sine drenge på hhv. 3 og 8 år – som havde en virkelig god oplevelse (selv om ham på 3 vist synes at de store insekter og kæmpekrigeren var lidt for vilde). Til gengæld var der ingen af dem der brokkede sig over at det var en kvindelig hovedperson, for de synes begge at prinsessen var utroligt sej. Alene af den grund bør de forældre, der med lys og lygte leder efter et positivt, animeret forbillede af hunkøn give filmen en chance, for Nausicaä er lige som både Prinsesse Mononoke og Chihiro en sej heltinde man nemt kan relatere til.

For voksne animationsfans er der heller ikke nogen undskyldning for ikke at give Nausicaä fra vindenes dal en chance, for selv om den har et par år på bagen og selv om den varer næsten to timer, så er den ikke et minut for lang. Det er en velfortalt og original tegnefilm, der sørger for at begejstre hele vejen igennem, for der veksles nærmest perfekt mellem dramatiske, actionfyldte konfrontationer og mere poetiske, ordløse, stemningsskabende sekvenser. En vekselvirkning der synes at kendetegne kun de allerbedste japanske tegnefilm.