Blitz (93 min.) Købsfilm / Nordisk Film
Anmeldt 11/11 2011, 18:15 af Torben Rølmer Bille

Skabelonthriller

Skabelonthriller

Man kan indimellem undres lidt over skuespillers valg af roller, for selv om Jason Statham muligvis ikke er den type af skuespiller der satser på de store, multifacetterede dramatiske roller, men i stedet vælger film hvor han kan få lov til at hoppe gennem vægge, væk fra eksplosioner eller ned i kanen til en lækker model, så må man stadig forundres over at han har sagt ja til at medvirke i filmen Blitz efter gennemlæsning af manus. Uden at vide noget om Mr. Stathams privatliv, så kan man da godt forestille sig at han er en skuespiller der bare er glad for at blive tilbudt roller – der skal jo salt til ægget og når man nu har formået at skabe sig en karriere ved at optræde som tavs, sammenbidt, have et fedt fjæs og en trimmet krop.

Blitz handler om jagten på en psykopatisk morder, der tilsyneladende plaffer uskyldige politifolk ned på åben gade. Statham spiller strisseren Tom, der gentagne gange falder i unåde i politistyrken, idet han håndterer sine sager på hans egen meget håndfaste manér, ved at slå forbryderne gule og blå og det er naturligvis ikke noget som giver Londons politi det bedste ry i pressen. På mange måder får Statham altså endnu engang lov til at spille den type rolle som han er kendt for, den handlekraftige mand, der tager sagerne i egne hænder. Selvfølgelig kan han ikke klare sagen alene, for som alle der kender til genren ved, så får han naturligvis fra øverste sted besked om at han skal arbejde sammen med en makker om at få fanget gerningsmanden. I dette tilfælde Porter, der ikke kun er en dygtig kriminalbetjent, men samtidig marginaliseret i styrken takket være hans homoseksualitet.

Kort fortalt, så er der altså ikke noget nyt under solen – det er en formel man kender til hudløshed fra et væld af amerikanske politifilm og selv om denne film er lavet i England synes filmen at trække langt mere på amerikanske forbilleder, end på den hårdkogte britiske filmtradition. Det mærkes ikke kun på det tempo som filmen lægger for dagen, men især på de replikker der kommer væltende ud af vore aktørers munde. Jovist det lyder sejt og coolt, men klicheerne vælter nærmest over hinanden for at komme til.

Det er ikke fordi Blitz er hverken dårligt skruet sammen, eller ikke underholder, men det bliver også en anelse trættende i længden, at få serveret den samme kedelige gang filmsuppe som man har smagt så mange gange før og ofte krydret langt bedre.

Er man fan af Statham, skal man naturligvis se filmen, men man skal bare ikke forvente sig endnu en Transporter, Expendables eller Crank – for tempoet er langsommere, der er længere mellem actionsekvenserne og filmens præmis ikke nær så interessant som disse. På plussiden skal det dog samtidig siges at soundtracket (måske fokuserer man især på dette nå nu filmen ikke leverer varen) er virkeligt fedt og skurken både tilpas overlegen og skør til at man husker ham bedre end vore to hovedkarakterer.

Det korte af det lange er at Blitz egentlig er en jævn tømmermands/drengerøvsfilm, der ikke tilføjer noget som helst nyt til genren, men som underholder – trods logiske brister – mens den ruller over skærmen. Havde man dog bare ikke prøvet så hårdt at ville være en Hollywood-B-film, så kunne der måske være kommet et hæderligt produkt ud af det, men det virker for meget som en film som folkene bag bare gerne har villet kunne sælge til udenlandske distributører og derfor ender det hele med at blive både ret ligegyldigt og metervareagtigt.